Před nástupem do školy - desatero
1. Fyzická samostatnost a sebeobsluha
Dítě by mělo umět vědomě ovládat své tělo a zvládat základní činnosti samo.
-
Pohybuje se bezpečně, běhá, skáče, hází a chytá míč, udržuje rovnováhu.
-
Umí se obléct a svléct, zvládne základní zapínání, nasazení čepice či rukavic. Zavazování tkaniček se učí postupně.
-
Samostatně jí, používá lžíci a hrneček, utírá si ústa.
-
Umývá si ruce, používá kapesník, stará se o pořádek svých věcí a hraček.
2. Citová samostatnost a sebeovládání
Dítě je schopno zvládnout odloučení od rodičů a přizpůsobit se aktivitám.
-
Reaguje přiměřeně na malé neúspěchy.
-
Umí odložit přání a čekat.
-
Dodržuje domluvená pravidla a respektuje pokyny dospělého.
3. Komunikační dovednosti
Dítě umí vyjádřit své myšlenky a potřeby.
-
Mluví ve větách, vypráví příběhy, pojmenovává okolní svět.
-
Rozumí běžně používaným slovům a větám.
-
Učí se zapisovat své jméno nebo označit své výtvory značkou.
4. Jemná motorika a koordinace ruky a oka
-
Drží tužku správně, kreslí, stříhá, lepí a modeluje.
-
Dokáže napodobit základní tvary a písmena.
-
Rozlišuje pravou a levou ruku, řadí objekty zprava doleva.
5. Vnímání zrakové a sluchové
-
Rozpoznává barvy, tvary, velikosti a materiály.
-
Poslouchá a rozlišuje různé zvuky a hlásky.
-
Sleduje změny v prostředí a reaguje na signály (např. světelné, zvukové).
6. Logické myšlení a základní matematické dovednosti
-
Umí počítat do pěti, rozlišuje množství.
-
Rozpoznává a porovnává tvary a velikosti.
-
Třídí, seskupuje a přiřazuje předměty podle barvy, tvaru či velikosti.
7. Pozornost a schopnost učit se
-
Dokáže se soustředit 10–15 minut.
-
Pamatuje si říkadla, básničky a jednoduché úkoly.
-
Dokáže dokončit úkoly, postupovat podle pokynů a spolupracovat s učitelkou.
8. Sociální dovednosti
-
Umí pozdravit, požádat, poděkovat a omluvit se.
-
Spolupracuje s ostatními dětmi ve hře i při společných aktivitách.
-
Bere ohled na druhé a učí se řešit drobné konflikty.
9. Kreativita a kulturní vnímání
-
Sleduje a reaguje na literární, dramatická či hudební představení.
-
Zapojuje se do tvořivých činností – kreslí, modeluje, hraje divadélka, zpívá.
-
Projevuje zájem o knihy, písně a svět kolem sebe.
10. Orientace ve světě a praktických situacích
-
Zná své jméno, adresu a místo pobytu.
-
Orientuje se v domácím i školním prostředí, ví, kam jít, když potřebuje pomoc.
-
Umí základní praktické činnosti – uklidit věci, starat se o rostliny, drobná zvířata.
-
Chápe bezpečnostní pravidla doma, na ulici a při hrách venku.