Před nástupem do školy - desatero

 

1. Fyzická samostatnost a sebeobsluha
Dítě by mělo umět vědomě ovládat své tělo a zvládat základní činnosti samo.

  • Pohybuje se bezpečně, běhá, skáče, hází a chytá míč, udržuje rovnováhu.

  • Umí se obléct a svléct, zvládne základní zapínání, nasazení čepice či rukavic. Zavazování tkaniček se učí postupně.

  • Samostatně jí, používá lžíci a hrneček, utírá si ústa.

  • Umývá si ruce, používá kapesník, stará se o pořádek svých věcí a hraček.

2. Citová samostatnost a sebeovládání
Dítě je schopno zvládnout odloučení od rodičů a přizpůsobit se aktivitám.

  • Reaguje přiměřeně na malé neúspěchy.

  • Umí odložit přání a čekat.

  • Dodržuje domluvená pravidla a respektuje pokyny dospělého.

3. Komunikační dovednosti
Dítě umí vyjádřit své myšlenky a potřeby.

  • Mluví ve větách, vypráví příběhy, pojmenovává okolní svět.

  • Rozumí běžně používaným slovům a větám.

  • Učí se zapisovat své jméno nebo označit své výtvory značkou.

4. Jemná motorika a koordinace ruky a oka

  • Drží tužku správně, kreslí, stříhá, lepí a modeluje.

  • Dokáže napodobit základní tvary a písmena.

  • Rozlišuje pravou a levou ruku, řadí objekty zprava doleva.

5. Vnímání zrakové a sluchové

  • Rozpoznává barvy, tvary, velikosti a materiály.

  • Poslouchá a rozlišuje různé zvuky a hlásky.

  • Sleduje změny v prostředí a reaguje na signály (např. světelné, zvukové).

6. Logické myšlení a základní matematické dovednosti

  • Umí počítat do pěti, rozlišuje množství.

  • Rozpoznává a porovnává tvary a velikosti.

  • Třídí, seskupuje a přiřazuje předměty podle barvy, tvaru či velikosti.

7. Pozornost a schopnost učit se

  • Dokáže se soustředit 10–15 minut.

  • Pamatuje si říkadla, básničky a jednoduché úkoly.

  • Dokáže dokončit úkoly, postupovat podle pokynů a spolupracovat s učitelkou.

8. Sociální dovednosti

  • Umí pozdravit, požádat, poděkovat a omluvit se.

  • Spolupracuje s ostatními dětmi ve hře i při společných aktivitách.

  • Bere ohled na druhé a učí se řešit drobné konflikty.

9. Kreativita a kulturní vnímání

  • Sleduje a reaguje na literární, dramatická či hudební představení.

  • Zapojuje se do tvořivých činností – kreslí, modeluje, hraje divadélka, zpívá.

  • Projevuje zájem o knihy, písně a svět kolem sebe.

10. Orientace ve světě a praktických situacích

  • Zná své jméno, adresu a místo pobytu.

  • Orientuje se v domácím i školním prostředí, ví, kam jít, když potřebuje pomoc.

  • Umí základní praktické činnosti – uklidit věci, starat se o rostliny, drobná zvířata.

  • Chápe bezpečnostní pravidla doma, na ulici a při hrách venku.