O metodě FIE

Jitka Škramlíková 30.9.2019 21:04

... pro zvídavé :)

Metoda Feuersteinova instrumentálního obohacování (běžně používaná zkratka - FIE)

Inteligence není neměnná struktura, ale lze ji ovlivnit jako celek a tím zvýšit mentální možnosti každého člověka. Všichni jsme schopni zlepšit své myšlení a naučit se lépe využít informace, které získáváme.“                                                       Reuven Feuerstein

Reuven Feuerstein byl izraelský psycholog, který studoval psychologii na ženevské univerzitě a v 60. letech 20. století v Izraeli založil výzkumný ústav, ve kterém ověřoval metodu FIE v praxi. Od roku 1975 je jeho metoda a práce s instrumenty využívána ve spoustě zemí světa.

Odkazy na některá videa týkající se FIE

https://www.youtube.com/watch?v=v43_Y0KSyHk  zkušenosti ze ZŠ Svitavy + ukázky

https://www.youtube.com/watch?v=6n3FPKqHvS4  - delší vícejazyčný dokument s ukázkami – česky např. čas 3:50 popis metody, 22:16 metoda ve škole, zkušenosti 25:30 , vliv na učitele a jejich práci mimo FIE 27:27 , Tomáš 41:55

https://www.youtube.com/watch?v=Vgf-7fZ1Kss – FIE pro nadané

 

Hlavním cílem FIE je ... VÉST JEDINCE KE KVALITNĚJŠÍMU A SAMOSTATNĚJŠÍMU MYŠLENÍ A PROZKOUMÁVÁNÍ ŘEŠENÝCH ÚKOLŮ A K CO MOŽNÁ NEJVĚTŠÍ NEZÁVISLOSTI

Podcíle jsou ...náprava deficitních kognitivních (poznávacích) funkcí např.: naučit systematickému získávání informací, potlačovat impulzivní tendence jednání, naučit pracovat pečlivěji a vytrvaleji, vnímat problémové situace a dokázat je definovat, vnímat vztahy mezi předměty a jevy, zdokonalit porovnávání, formulování hypotéz a plánování, naučit ověřování správnosti řešení před jeho realizací, hledat důkazy pro zdůvodnění vlastní odpovědi, osvojování základních představ, názvů a operací, vytváření vnitřní motivace prostřednictvím utváření zvyků, vytváření vhledu a hloubavého myšlení, rozvoj aktivního učení, ...

FIE dále podporuje ... poznávání a rozvoj sebe sama, uvědomování si svých myšlenkových pochodů, svých procesů při rozhodování. Může vám pomoci lépe porozumět svým dětem i širokému okolí, řešit vzniklé situace pomocí modelových strategií, sdílet své zkušenosti.

 

Třídní učitel:

Mgr. Radka Daňková
E-mail:
dankova@3zs.cz
Konzultační hodiny:
po domluvě s vyučující